Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Usluge Centra.
Usluga simulacije intervjua uz naš softver

Dobrodošli na Internet prezentaciju Univerzitetskog centra za razvoj karijere i savetovanje studenata

Centar za razvoj karijere i savetovanje studenata ima za cilj da studente pripremi za izlazak na tržište rada nakon diplomiranja, da ih poveže sa poslodavcima i da im pruži podršku u sticanju onih znanja i veština koje su potrebne u modernom poslovnom svetu.

Nemate dovoljno iskustva?

Objavljeno sreda, 01 jul 2015

Tražite prvi posao radi sticanja iskustva, ali ne možete ga pronaći zato što je potrebno da već imate iskustva.

Ne budite obeshrabreni. Oslonite se na svoje adute i pokušajte! Pratite sledeće korake da biste stvorili uspešan CV.

Izaberite pravi format
Dva najefektivnija formata rezimea za početnike u traženju posla jesu funkcionalni i kombinovani rezime. Držite se jasno definisane hronologije koja naglašava vašu istoriju zaposlenja.

Funkcionalni rezimei naglašavaju vaše relevantne veštine dok stavljaju u drugi plan hronologiju. Umesto navođenja datuma zaposlenja, ovaj format koristi kategorije da istakne vaše sposobnosti. Na primer, ako tražite poziciju sekretara a nemate prethodnog iskustva, možete napraviti sledeće kategorije: „kompjuterske veštine”, „komunikacija” i „sposobnosti menadžmenta kancelarije”. Kasnije se to može odnositi na upravljanje vašom malom kućnom kancelarijom, na primer.

Kombinovani rezime je hronološki predvođen kvantitativnim sadržajem u kojem vi naglašavate karakteristike koje vas najviše preporučuju za dati posao. Strateški uredite delove u vašem rezimeu tako da najbolje odgovaraju vašim kvalifikacijama stavljajući vaše relevantije kategorije, kao što su obrazovanje, veštine, volonterski rad itd. pre vaše istorije zaposlenja.

Procenite šta vi nudite
Ono što vam nedostaje od iskustva u poslovnom svetu moći ćete da nadoknadite vašom motivacijom za određenim poslom i željom da učite. Stavite se u poziciju menadžera i upitajte: „Zašto da zaposlim baš ovu osobu kad postoji 100 drugih kandidata sa više iskustva?”

Setite se prvih pet razloga zbog kojih biste trebali biti primljeni na intervju. To će vam pomoći da se razlikujete od drugih.

Smislite vaše jedinstvene preporuke u rezimeu
Bilo da ste odabrali funkcionalni ili kombinovani rezime, trebaće vam ubedljiv sadržaj da bi vam menadžer mogao pružiti šansu. Razmotrite sledeću sferu dok budete pravili rezime:

- Iskustvo: honorarno zaposlenje, privremeno zaposlenje, volonterski posao i hobiji u vezi sa tim su ispravna forma iskustva. Fokusirajte se na vaša dostignuća i doprinose da biste pokazali da ste neko iza koga stoji rezultat.

- Veštine i sposobnosi: uključite Vaše veštine koje mogu biti vredne poslodavcu, kao što su: strani jezici, organizacione sposobnosti, verbalna i pisana komunikacija, kreativno rešavanje problema, sposobnosti istraživanja, odnosi sa potrošačima, sposobnost da brzo usvojite nove koncepte, sposobnost da radite nazavisno ili kao deo tima, liderske sposobnosti itd.

- Studenti i diplomci: opišite kurseve, školske projekte, stažiranje i vanškolske aktivnosti koje su od značaja za cilj vaše karijere.

- Druge povoljnosti: u Vašem rezimeu ili propratnom pismu ukažite na to da ste spremni da radite sve smene, za nižu platu u početku ili da ste spremni uzimati časove o svom trošku. Bilo šta od ovog navedenog može biti presudni tas na vagi u Vašu korist.

Kako obezbediti dobre preporuke?

Objavljeno sreda, 01 jul 2015

Sastavni deo dobre biografije predstavljaju i pisma preporuke, koje imaju za cilj da ubede poslodavca da smo upravo mi idealni kandidati za datu poziciju. Zbog toga je veoma važno pažljivo odabrati osobe kojima ćemo poveriti pisanje preporuka i omogućiti nam da dobijemo željeno radno mesto. To su najčešće profesori koji nas poznaju, sa kojima smo sarađivali i imamo korektan i prijateljski odnos, kao i naši prethodni rukovodioci, koji su upućeni u naš rad.

U konkursima za stipendije i poslove se često navodi koliko je potrebno preporuka i koju titulu treba da imaju osobe koje nas preporučuju. Međutim, u izvesnom broju slučajeva to nije jasno naznačeno, te postoje nedoumice.

Kada navesti kontakte osoba koje obezbedjuju preporuke?

Spisak lica koja Vas mogu preporučiti je potrebno dostaviti kada Vam poslodavac to zatraži. Pojedini kandidati u samoj biografiji navode kontakte, međutim, ukoliko se radi o početnoj fazi konkursa za posao, poslodavci ih mogu kontaktirati i pre nego što im vi saopštite za oglas na koji ste konkurisali. Ukoliko želite da istaknete da imate preporuke, navedite u biografiji da su dostupne na zahtev (available upon request).

Kako izabrati osobu koja će Vas preporučiti?

Ukoliko smatrate da ste na korak do zaposlenja, pokušajte da kontaktirate lica koja dobro poznaju Vaše predispozicije i kvalitete i koja će Vam obezbediti najbolje preporuke (profesori sa kojima ste sarađivali, mentori). Takođe stupite u kontakt sa Vašim prethodnim poslodavacima. U slučaju da odnosi Vas i Vašeg bivšeg direktora nisu bili najbolji, svakako ga obavestite o tome da može očekivati poziv od Vašeg potencijalnog poslodavca.

Šta je neophodno naglasiti osobi koja Vas preporučuje?

Od izuzetne je važnosti da se napiše kvalitetna preporuka, koja će sadržati informacije o Vašim prethodnim poslovnim uspesima i projektima u kojima ste učestvovali. Opišite im detaljnije poziciju za koju aplicirate i napomenite da Vam je taj posao izuzetno važan i koristan za dalju karijeru, te da bi preporuka mogla da Vam pomogne u ostvarenju ovog cilja.


Koliko je preporuka potrebno?

Bez obzira na to što će Vas dobre preporuke izdvojiti od ostalih kandidata, nije potrebno dostavljati veliki broj. Uobičajeno je obezbediti onoliko preporuka koliko se od Vas zahteva. Ukoliko to nije naznačeno, sasvim je dovoljno poslati dve preporuke ukoliko je u pitanju konkurs za stipendije i do četiri preporuke ukoliko se radi o poslovnoj ponudi.

Nemojte se stideti da od profesora ili bivšeg poslodavca zatražite pismo preporuke, budući da ono može biti odlučujuće pri selekciji kadrova.

Pet načina kako nam volontiranje može pomoći u pronalasku posla

Objavljeno sreda, 01 jul 2015

Postoji više očiglednih prednosti volontiranja – osećaj korisnosti, pomaganje dugima, širenje vidika i upoznavanje novih ljudi. Takođe može se dostići poslovna korist, i možeš sebi pomoći da pronađeš svoj posao iz snova.

1) Razvoj novih veština

Volontiranje može biti dobar način da se obučiš u oblastima u kojima ti dosadašnji poslovi nisu omogućili. Ako ti je potrebno dodatno iskustvo za određeni posao ili unapređenje postoje mnogi načini, na primer:

  • Upravljanje projektima – organizovanje događaja ili prikupljanje novca,
  • Veštine trgovanja – kontaktiranje donatora ili angažovanje volontera,
  • Upravljački tim – mnogi projekti zahtevaju zajednički napor, i lidera da koordinira grupom,


2) Sticanje novih poslovnih veza

Nikada ne znaš koga možeš upoznati baveći se dobrotvornim radom. Prema istraživanjima, 43% volontera u 2009. godini su imali bečelor diplomu ili više zvanje, dok u 2007-oj je volontiralo samo 25.6% visokoobrazovanih. Tako da tvoje šanse da upoznaš profesionalce u svetu volontera su dobre. Ako izabereš volontiranje koje je povezano sa poslom kojim ti želiš, ti možeš da naiđeš na ljude sa sličnim interesovanjima ili koji imaju sličan posao onome koji ti želiš.

3) Impresioniranje poslodavca sa svojim ambicijama

Mnoge kompanije imaju takvu poslovnu kulturu u kojoj je socijalna odgovornost visoko vrednovana, i pokazivanje tvog dobrotvornog rada može naići na pozitivnu reakciju kod poslodavaca.
Toni Blejk, direktor ljudskih resursa u kompaniji “DaVita”, primetio je da se kandidati koji volontiraju uvek ističu na pozitivan način. On je citirao svog izvršnog direktora Kenta Tirija koji je rekao da su oni prvenstveno zajednica, pa tek onda korporacija i da se naročito cene vrednosti ljudi koji su angažovani u zajednici. Volonterski rad obogaćuje biografiju i iskustvo kandidata, što se posebno vrednuje.


4) Dodatno radno iskustvo

Volontersko iskustvo je takođe i profesionalno iskustvo. Umesto pisanju naziva “volonter” u CV-iju, navedite listu organizacija i datume i vaše tačne odgovornosti kao na primer “koordinator projekta” ili “instruktor”. Navedi sva svoja dostignuća, rezultate i nagrade kao bilo koji drugi posao, bez skromnosti.

Nezavisno od toga da li ste zaposleni ili tražite novi posao, iskoristite svoje vreme da steknete nove veštine i pomažući svojoj zajednici pokažete svoju spremnost da stalno stičete nova znanja i učinite više.


5) Osećajte se korisno

Davanje drugima bez očekivanja bilo čega zauzvrat podiže samopoštovanje i samopouzdanje. Pomažući drugima možemo se osećati kao da smo učinili svet malo boljim.

Volonteri mogu da obavljaju poslove mentora, savetnika, poslove u administraciji i mnoge druge, čime mogu znatno da utiču na poboljšanje života drugih ljudi.


Ejmi Njuman
(napisao za Yahoo! HotJobs)

Preveli:
Vida Ružičić
Sanja Kokić

Klasične greške koje treba izbegavati pri pisanju CV-a

Objavljeno sreda, 01 jul 2015

Najčešće greške pri pisanju CV-ja

Izgled CV-ja je veoma važan. Veoma je bitno da izgled ne bude u suprotnosti sa njegovim sadržajem. Niko neće poverovati da ste savesna osoba koja je ponosna na svoj rad, ako vam je radna biografija neuredna.

Ovo su saveti o tome šta treba da izbegavate prilikom pisanja radne biografije:

  • Gramatičke greške,
  • Nedostatak osnovnih informacija,
  • Mešanje stila pisanja (odaberite hronološki, funkcionalni ili kombinovani),
  • Ne pišite ni preopširno, ni prekratko (na najviše dve strane!),
  • Nemojte isticati nebitne pojedinosti (poslodavca ne zanima baš sve što ste radili u prošlosti),
  • Ne zaboravite da napišete svoje radno iskustvo.

Pisanje dobre biografije

Objavljeno četvrtak, 16 oktobar 2014

Smernice za pisanje CV-ja i korisne fraze

Šta je propratno pismo? - Propratno pismo je prva stvar koju poslodavac vidi o vama. Najčešće se piše u telu mejla kada šaljete svoj CV na konkurs.

Klasične greške koje treba izbegavati pri pisanju CV-a - Ovde su vam sažeto izlistan greške koje ne biste trebali da pravite prilikom pisanja svog CV-ja.

Kako napisati dobru biografiju? - CV (lat. Curriculum Vitae) predstavlja Vašu radnu biografiju. On predstavlja prvi kontakt sa poslodavcem i vid samoprezentacije.

Motivaciono pismo - Motivaciono pismo je esej koji predstavlja obavezan deo dokumentacije prilikom konkurisanja za većinu studentskih programa – stipendija, praksi, volontiranja, studija u inostranstvu ili studentskih razmena. Osnovni cilj motivacionog pisma je prikazati sebe u najboljem svetlu i ubediti komisiju da izabere upravo vas. Mnogo je ličnije od radne biografije ili propratnog pisma, te dozvoljava veliku dozu subjektivnosti i slobodu kada su u pitanju forma i način pisanja.
10 najčešćih pitanja poslodavaca sa savetima i primerima odgovora - U ovom tekstu ćemo vam predstaviti neka od pitanja sa kojima se najčešće možete susresti na razgovoru za posao i primere odgovora. Naravno, idealan odgovor ne postoji i zavisi od posla za koji se prijavljujete, ali postoji neka zajednička ideja kojom treba da se vodite dok smišljate i dajete odgovor.

Pet načina kako nam volontiranje može pomoći u pronalasku posla

Kako obezbediti dobre preporuke?

Nemate dovoljno iskustva?

Pisanje CV-ja

Primer propratnog pisma - Na konkurs za posao uz vašu biografiju potrebno je poslati i propratno pismo. Primer propratnog pisma.

Europass primer CV-a

Kritika biografije

Ključni GLAGOLI za pisanje biografije i prijave za posao

Ključne FRAZE za pisanje biografije i prijave za posao

CURRICULUM VITAE - primer

Standardni sadržaj biografije

Na šta treba obratiti pažnju?

Pisanje efektivne biografije

Šta je propratno pismo?

Objavljeno četvrtak, 16 oktobar 2014

Propratno pismo je prva stvar koju poslodavac vidi o vama posle CV-ja. Ono treba da zvuči profesionalno, da bude gramatički ispravno, ali i da predstavlja jedan deo vaše priče, da poslodavcu otkrije ko ste vi i zbog čega ste konkurisali za taj posao. Vaše propratno pismo bi trebalo da bude vaša priča – šta vas čini jedinstvenim i savršenim za posao.

Propratno pismo je dokument koji treba da prati svaki CV koji pošaljete i često je presudan faktor prilikom odabira odgovarajućeg kandidata za datu poziciju, te je stoga neophodno posvetiti dovoljno pažnje njegovom pisanju. Njegova uloga je da dopuni, interpretira i detaljnije opiše činjenične podatke iz CV-ja. Veoma je važno da propratno pismo ima vaš lični pečat, budući da je to vaš prvi kontakt sa potencijalnim poslodavcem. Ono treba da objasni razloge zbog kojih aplicirate, ali i da prikaže visok nivo zainteresovanosti i znanja. Propratno pismo treba da bude kratko i u skladu sa namenom i pozicijom za koju konkurišete. Iako postoje podaci koje uvek treba da navedete, izbegavajte slanje identičnih propratnih pisama na više konkursa.

Forma propratnog pisma
U gornjem desnom uglu je uvek potrebno navesti vaše lične podatke – ime i prezime, adresu stanovanja, broj telefona i mejl. Ispod toga, sa leve strane, navedite kontakt kompanije u kojoj konkurišete (naziv kompanije i adresa). Pismo uvek započinjete formom „Poštovani...“ i završavate sa „S poštovanjem“. Obavezno navedite vaše ime i prezime, mesto, kao i datum pisanja propratnog pisma.

Sadržaj propratnog pisma
Potrudite se da informacije koje navodite budu u smislenim celinama, te ih stoga odvojite paragrafima. Poželjno je da propratno pismo ne sadrži više od četiri dela.

U prvom paragrafu navedite za koju poziciju konkurišete i kako ste saznali za konkurs.


Drugi paragraf treba da predstavi vaše vešitine i znanja koji su relevantni za datu poziciju. Svaku od kvalifikacije malo bliže objasnite i potrudite se da budete samouvereni i jasni. Umesto „Razmislite o meni kao potencijalnom članu vašeg tima za prodaju“ upotrebite frazu „Smatram da bi moje četvorogodišnje iskustvo menadžera prodaje moglo značajno da doprinese razvoju vašeg tima“. Obavezno naglasite sva bitna dostignuća u svojoj dosadašnjoj karijeri ili tokom studiranja i potrudite se da kvalifikacije koje ste stekli (a koje su bitne za konkurs) prezentujete na adekvatan način. U ovom pasusu bi trebalo da pokažete da vi svojim dosadašnjim obrazovanjem i iskustvom odgovarate potrebama datog radnog mesta.


U trećem pasusu bi trebalo da konkretnije obrazložite razloge vašeg konkurisanja. Ovde bi trebalo jasno pokazati zbog čega želite da radite baš na tom poslu i u toj kompaniji. Pokažite spremnost za dalja usavršavanja, kao i jaku motivaciju i spremnost da doprinesete timu.


U četvrtom pasusu se zahvalite na vremenu koje je posvećeno razmatranju vaše prijave na konkurs, ali i izrazite želju da se detaljnije predstavite na intervjuu.

Potrudite se da se u vašem propratnom pismu prepozna inicijativa i motivacija koje će vas dovesti do željene radne pozicije.

Kako napisati dobru biografiju?

Objavljeno četvrtak, 16 oktobar 2014

Postoji nekoliko pravila kojih se treba pridržavati prilikom pisanja biografije:

  • Lični podaci – potrebno je navesti ime i prezime, datum rođenja, adresu stanovanja, broj telefona i mejl adresu. Potrudite se da mejl adresa bude profesionalna (npr. da sadrži vaše ime i prezime, ime i prezime i neki broj ili kombinaciju dela imena ili prezimena).
  • Obrazovanje – navedite periode obrazovanja obrnutim hronološkim redosledom (od najskorijih ka starijim), pun naziv obrazovnih institucija, odsek i smer.
  • Dodatna edukacija – kursevi, seminari, projekti. Navedite tačan naziv, kratak sadržaj ukoliko ga je teško naslutiti iz samog naziva, period održavanja i naziv institucije. Čak i kursevi ili seminari koji nemaju direktnu vezu s pozicijom za koju aplicirate bitan su podatak o vama, jer svedoče o vašoj angažovanosti i širini interesa.
  • Radno iskustvo – navedite periode rada obrnutim hronološkim redosledom, pun naziv institucija, pozicije na kojima ste radili i stečeno iskustvo. Opis posla mora biti prilagođen poziciji za koju aplicirate: naglasite relevantno iskustvo. U okviru opisa radnog iskustva navedite i honorarne poslove koje ste radili ukoliko su relevantni za poziciju, a ukoliko nisu, barem kao dokaz vašeg dodatnog angažmana.
  • Strani jezici – navedite jezike koje poznajete i stepen poznavanja (početni, srednji ili napredni – ili klasifikaciju po evropskim standardima).
  • Rad na računaru – navedite programe u kojima znate da radite i stepen poznavanja rada u navedenim programima.
  • Interesovanja i aktivnosti – stečene veštine, lične osobine, hobiji, posedovanje vozačke dozvole. Postojanje ove stavke prikazuje vas kao svestranu osobu. Određeni hobi može predstavljati prednost u poslu, zbog sadržaja posla ili sklonosti klijenata s kojima će biti potrebno da komunicirate. Sportska aktivnost govori o vama kao aktivnoj osobi, timskom igraču, te o vašoj disciplini.
  • Nagrade i priznanja – dobro ih je navesti čak i kada nisu direktno vezane uz posao za koji konkurišete, jer vas one uvek prikazuju u lepom svetlu.
  • Motivacija za poziciju za koju aplicirate – kratko opišite cilj u karijeri koji se jasno odnosi na poziciju za koju aplicirate.
  • Preporuke – navedite imena nekoliko svojih bivših profesora ili poslodavaca koji su spremni da vam daju preporuku (ime, pozicija, firma, broj telefona, mejl). Pre svega, proverite da li su te osobe stvarno spremne da vam daju preporuku kako biste izbegli eventualne neprijatnosti.
  • Akademske zasluge – ako imate objavljenih radova ili ste učestvovali ili ćete učestvovati na jednoj ili više naučnih ili stručnih konferencija, trebalo bi takve informacije da uključite u svoj CV. Ukoliko ste student prve godine i još nemate akademskih postignuća, unesite u svoj CV dosadašnje vannastavne i nastavne uspehe – rezultate sa takmičenja, učešće u školskom savetu i slično – i kratko ih opišite. Sertifikate raznih vrsta nemojte stavljati u CV, osim ako se ne tiču konkursa i te oblasti za koju konkurišete.
  • Univerzitetske/istraživačke aktivnosti – fokus je na vašim aktivnostima u okviru obrazovanja. Ukoliko ste imali radnog iskustva do momenta konkurisanja, a blisko je vezano za oblast za koju konkurišete, trebalo bi to najpre nasloviti i opisati, a zatim izložiti akademsko iskustvo. U okviru opisa dosadašnjeg akademskog/radnog iskustva, potrebno je prezentovati svoje prenosive veštine – organizatorske, veštinu komunikacije, istraživačke, kompjuterske veštine, itd.
  • Doprinos lokalnoj zajednici, kulturnim aktivnostima, liderstvo – u okviru nekih konkursa potrebno je da se prezentuje vaše dosadašnje iskustvo u ovim oblastima. Trebalo bi kratko da opišete vaša volonterska ili plaćena angažovanja u lokalnoj zajednici; učešće u organizaciji kulturnih aktivnosti; različite aktivnosti u kojima ste pokazali liderske potencijale i sl.

 

Korisni saveti pre nego što počnete sa pisanjem biografije:

  • Detaljno pročitajte sajt koji pruža informacije o radnom mestu, stipendiji ili praksi za koju konkurišete.
  • Razmotrite u konkursu šta se traži od kandidata.
  • Povežite vaše sposobnosti i dostignuća sa onim što se traži.
  • Posvetite se razmišljanju o svojim veštinama i zamislite šta biste voleli da drugi znaju o vama, a da možete to da uklopite u svoj CV, kako biste bili podesni za izbor između velikog broja kandidata. Stavite se u poziciju poslodavca i kažite zašto bi baš vas trebalo da izabere. Ovakvim strateškim pristupom dolazite do adekvatne forme, koja bi trebalo da zainteresuje selekcionu komisiju da baš vašu prijavu uzme ozbiljno u razmatranje.

    Da biste uspeli što bolje da napišete CV, potrebno je da dobro poznajete sebe, postanete svesni svojih znanja i sposobnosti. Kako biste sebe opisali? Mnogi na to pitanje odgovaraju tako što kažu čime se bave ili eventualno navedu svoje obrazovanje. To je dobar početak, ali da biste napisali kvalitetan CV potrebno je da budete precizni u izražavanju vaših znanja, veština i stavova. Ova tri aspekta su povezana sa poslom, sa načinom na koji se odnosite prema drugima i sa vašom ličnošću.

 

Kako biste sebe opisali?

Da biste sebe opisali treba da navedete vaše veštine, osobine i vrednosti.

1. Profesionalne veštine

Osobine specifične za posao
Da li možete da se setite osobina koje su specifične za posao koji ćete raditi (ili radite)?
Na primer:

  • Profesori: Imaju znanja iz predmeta koji predaju, veštine da objasne to i zainteresovani su za odnos prema studentima.
  • Računovođe: Znaju zakonske okvire i zahteve za vođenje računa, imaju dobre matematičke veštine i lične karakteristike da vole da stvari budu uredne i precizne.
  • Prodavac: Imaju znanja o proizvodima koje prodaju, veštine da ih atraktivno predstave i uslužni su prema kupcima.

 

Opšte osobine

  • Da li možete da se setite osobina koje su uopštene za bilo koji posao?
  • Znanje: Da li poznajete Zakon o radu i koja su vaša radna prava?
  • Organizacione veštine: Da li možete da organizujete nedeljne zadatke?
  • Analitičke veštine: Da li možete da identifikujete uzroke problema i pronađete rešenje?
  • Veštine upravljanja finansijama: Da li možete da postavite budžet i da ga se držite?
  • Pouzdanost: Da li stižete na vreme? Da li volite da vidite posao uspešno urađen?
  • Prilagodljivost: Da li se brinete kada se rutina promeni?

 

Interpersonalne veštine

  • Diplomatija: Da li ste spremni da prihvatite tuđe ideje kada iznosite svoje?
  • Motivacione veštine: Da li ste u stanju da inspirišete druge?
  • Postavljanje granica: Ako smatrate da imate previše obaveza, da li ćete to otvoreno reći vašem šefu?
  • Komunikacione veštine: Da li ste dobar slušalac?

Lične osobine i vrednosti

  • Vrednosti: Da li imate čvrsta uverenja?
  • Samodisciplina: Da li istrajavate čak i kada su zadaci dosadni i teški?
  • Samopouzdanje: Da li sa lakoćom govorite pred drugima?
  • Iskrenost: Koliko vam je teško da priznate grešku?

Sve ove osobine podjednako su važne. Važno je biti jak u profesionalnoj, interpersonalnoj i ličnoj sferi. Mnogima je teško da se suoče sa svojim slabostima, pa biraju da se usavršavaju u oblastima u kojima su već jaki. Zašto je važno truditi se da razviju i te „slabije” veštine? Svako mora da shvati važnost, na primer, timskog rada na poslu ili projektu. Ako ste briljantni, ali imate slabe lične i interpersonalne osobine bićete odbačeni iz grupe i biće vam teško da uspostavite kontakte i napravite mrežu kako unutar, tako i van organizacije. Takvi odnosi su važni za visok standard obavljanja posla.


„Prenosivo znanje”

Kada krenete u potragu za karijerom i/ili poslom, veoma je važno da znate svoje kompetencije. Godinama unazad ste usavršili mnogo veština preko vaših zadataka, vannastavnih aktivnosti i životnog iskustva. Na primer, kada biste istražili određenu temu i potom napisali, uredili i prezentovali završni rad svojim vršnjacima, vi biste koristili različite veštine (sakupljanje informacija, pisanje, rešavanje problema, prezentovanje) koje nisu ograničene na tu specifičnu akademsku dusciplinu, nego su „prenosive” na različita zanimanja. U karijeri i traženju posla od vas će se očekivati da primenite veštine koje ste prethodno naučili na novo radno okruženje.

 

Kako treba da izgleda vaša radna biografija (CV)?
Važno je da prihvatite da ne postoji univerzalan način kojim ćete oblikovati sadržaj CV-ja, ali postoji nekoliko osnovnih pravila koje treba poštovati kako bi izgledao profesionalno i kako bi postigao svoj cilj: privući pažnju poslodavca i dati mu jasne informacije zbog kojih želi da vas uključi u uži krug i pozove na intervju.
Najvažnije je da CV bude: pregledan, sažet, stilski ujednačen i istinit.


Šta CV treba da sadrži?
Pored ličnih podataka, CV koji pravite za konkurs za posao, stipendiju ili praksu treba da sadrži i sledeće informacije:

  • Formalno i neformalno obrazovanje,
  • Radno iskustvo – plaćeno/volontersko (ako je relevantno za aplikaciju),
  • Jezičke i kompjuterske veštine,
  • Nagrade i priznanja,
  • Objavljeni (naučni/stručni) radovi,
  • Prethodne stipendije (ako je traženo),
  • Ostalo relevantno iskustvo i postignuća,
  • Preporuke (ako je traženo).

 

Uobičajeno je da CV ima 1–2 stranice, mada negde mogu da se nađu i sledeći kriterijumi:

  • 1–2 str. za konkurse za posao,
  • 2–5 str. za studente doktorskih studija ili
  • 5 ili više str. za istraživačke aplikacije.


Tri vrste radne biografije (CV-ja)
1. Hronološki CV je okrenut ka vašem radnom iskustvu, pa u prvi plan stavlja naglasak na profesionalni razvoj.
2. Funkcionalni stil bazira se više na isticanju veština.
3. Kombinovani stil pisanja je najbolji izbor pri traženju prvog zaposlenja. U okviru njega ističete svoje dosadašnje radno iskustvo, a istovremeno stavljate naglasak i na veštine koje posedujete i obrazovanje.

 

Motivaciono pismo

Objavljeno četvrtak, 16 oktobar 2014

Motivaciono pismo je esej koji predstavlja obavezan deo dokumentacije kod većine konkursa za – posao, stipendiju, praksu, volontiranje, studije u inostranstvu ili studentsku razmenu.

Osnovni cilj motivacionog pisma je prikazati sebe u najboljem svetlu i ubediti komisiju da izabere upravo vas. Mnogo je ličnije od CV-ja ili propratnog pisma, te dozvoljava veliku dozu subjektivnosti i slobodu kada su u pitanju forma i način pisanja.

Poželjno je da vaše motivaciono pismo odgovori na sledeća pitanja:

  • Zašto želite da budete deo organizacije/programa za koji konkurišete?
  • Zašto smatrate da ste vi prava osoba za taj posao/program?
  • Na koji način se posao/program uklapa u ciljeve koje želite da postignete?
  • Šta je ono što vi možete da ponudite?
  • Koji su vaši motivi za uspeh na tom poslu/programu?

Pravila prilikom pisanja motivacionog pisma

Postoji nekoliko pravila kojih se treba pridržavati prilikom pisanja:

  • Motivaciono pismo ne bi trebalo da bude predugačko (poželjna je jedna stranica A4 formata).Trebalo bi da bude napisano precizno, na razumljiv i logičan način. Potrudite se da razdvojite uvod, srednji deo i zaključak.
  • Trebalo bi da bude lično, da pokaže ko ste, šta umete i šta želite.
  • Pomenite samo iskustva koja imaju veze sa onim za šta aplicirate; nemojte nepotrebno ići u širinu.
  • Pokušajte da povežete ciljeve institucije kojoj šaljete pismo sa svojim ciljevima.
  • Navedite kako biste vi doprineli poslu/programu za koji konkurišete. U tom smislu, najbolje je da pišete o svojoj motivaciji, jer su spremnost na rad i učenje najbolje čime možete doprineti.
  • Ukratko pojasnite šta ste studirali/studirate i na kom ste nivou studija.
  • U zaglavlju uvek navedite svoje ime i prezime, kao i broj telefona, adresu, mejl adresu i datum (videti dole).
  • Navedite naziv institucije kojoj šaljete pismo. Ukoliko znate ime i prezime osobe koja će čitati pismo, napišite ih.
  • Nastojte da pronađete pravu meru – nemojte se hvaliti previše, niti biti previše skromni.
  • Navedite samo tačne informacije.

Ne zaboravite:

  • da se pre početka pisanja vašeg motivacionog pisma dobro informišete o poslu/programu za koji aplicirate;
  • da odvojite dovoljno vremena za pisanje pisma;
  • da će vaše motivaciono pismo možda biti jedno od nekoliko hiljada, dakle, budite kreativni i potrudite se da ostanete u sećanju;
  • da treba da se izdvojite od svoje konkurencije;
  • da pokažete da ste vredna i odgovorna osoba, spremna za saradnju, dalje učenje i usavršavanje;
  • da su ispravnost, urednost i stil od velike važnosti. Iznova proveravajte pravopis, slaganje glagola i lica, sintaksu.

Moguća forma motivacionog pisma

U gornji levi ugao pišete:

  • Ime kontakta
  • Poziciju kontakta
  • Ime organizacije
  • Adresu organizacije

U gornji desni ugao pišete:

  • Vaše ime
  • Adresu
  • Telefon
  • Mejl adresu
  • Datum kad šaljete pismo

Centralni deo pisma čini tekst koji je organizovan u tri paragrafa.

Na kraju pišete:

S poštovanjem,
Ime i prezime

Prvi paragraf treba da sadrži osnovne informacije:

  • Ko sam ja?
  • Šta želim?
  • Kratko objašnjenje o trenutnom angažmanu.

Drugi paragraf

Potrebno je da ukratko opišete vaša:

  • Stečena znanja;
  • Praktična iskustva;
  • Dodatne edukacije;
  • Volonterski rad.

Ovde objasnite:

  • Povezanost vaših znanja/iskustava/volonterskog rada i budućeg radnog mesta / buduće stipendije;
  • Povezivanjem potvrđujete vašu snažnu motivisanost za dotični posao;
  • Nemojte da ponavljate informacije iz CV-ja.

STAR model

S (situation) – situacija
T (task) – zadatak
A (activity) – aktivnost
R (result) – rezultat


Primer:

Tokom dvomesečnog volonterskog rada (S) u ustanovi za decu sa posebnim potrebama, dobro sam se upoznala sa teškoćama (T) sa kojima se ta deca suočavaju. Svakodnevno sam se brinula o deci (A) zajedno sa njihovim psihologom, što me je dodatno motivisalo i doprinelo mojoj odluci da se prijavim za ovaj posao/stipendiju/praksu (R).

U motivacionom pismu treba da odgovorite na pitanje “Zašto sam baš ja prava osoba za ovaj posao?” Pitanje nije kako će meni da pomogne posao, već zašto sam ja prava osoba za taj posao.

Osobine koje se očekuju od kandidata

  • Znanje iz oblasti, posvećenost radu;
  • Motivacija, entuzijazam, jasne namere;
  • Kreativnost, originalnost, sposobnost rešavanja problema;
  • Sposobnost planiranja i sprovođenja u delo planova;
  • Sposobnost verbalne komunikacije pisane i usmene;
  • Zrelost, emocionalna stabilnost i sposobnost da se nosi sa stresom i suočava sa izazovima;
  • Liderske veštine;
  • Samopouzdanje, inicijativa, nezavisnost i prilagodljivost;
  • Odgovornost i
  • Rast potencijala, želja za uspehom, posvećenost ciljevima.

Prilikom pisanja motivacionog pisma potrudite se da nađete pravu meru između:

  • hvaljenja/preterane skromnosti;
  • preterivanja/samohenikepiranosti;
  • dodvoravanja/pokazivanja znanja i motivacije.

Potrebno je da sebi postavite pitanje: „Zaista, a zašto sam ja prava osoba za njih?“

Mogući odgovori:

  • Zato što već imam mnogo znanja iz date oblasti, sada želim da stečena znanja primenim u praksi, a posao za koji apliciram može to da mi pruži.
  • Zato što smatram da data organizacija ima odlično organizovan sistem rada, jasna pravila i procedure.
  • Znanja i modele stečene u prethodnim iskustvima i tokom studiranja želim da prenesem na novi posao, lokalnu zajednicu, okruženje i slično.
  • Zato što organizacija omogućava napredovanje i dodatne edukacije.

U motivacionom pismu nastojte da:

  • odgovorite na sve zahteve konkursa,
  • budete originalni,
  • koristite jasne reči,
  • povežete paragrafe u smisaonu celinu,
  • prvim paragrafom privučete pažnju,
  • poslednjim paragrafom impresionirate čitaoca.

Smernice za pisanje CV-ja i korisne fraze

Objavljeno četvrtak, 16 oktobar 2014

Uvek imajte na umu sledeće:

  • Napravite logičnu strukturu CV-ja, da bude lak za čitanje.
  • Istaknite naslove sekcija u CV-ju (Lični podaci; Obrazovanje; itd.).
  • Važne informacije u CV-ju učinite preglednim i upadljivim.
  • Bez dugih paragrafa – bolje je da koristite „teze”.
  • Tekst CV-ja poravnajte tako da deluje uredno.
  • Obratite pažnju na prorede u tekstu.
  • Nemojte praviti gramatičke greške.
  • Vodite računa o mejl adresi. Naziv ne bi trebalo da bude šaljiv ili vulgaran, nego profesionalan – npr. Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli..
  • Ukoliko prilažete sliku u CV-ju, budite odgovorni i nemojte slati slike sa proslava, godišnjih odmora i dr.
  • Nemojte da vam CV bude predugačak, ako za to ne postoji valjan razlog.
  • Izbegavajte mnoštvo boja i različite fontove u CV-ju.
  • Bez humora.
  • Pitajte nekoga za savet i utisak kada kreirate svoj CV (možda uočite zajedno neke greške).
  • UVEK prilagodite CV potrebama konkursa, tj. nemojte nikad slati isti. Tretirajte ga kao „rad u toku” i ažurirajte ga s vremena na vreme!

Sve ove odrednice služe kao orijentacija. Kad kreirate vaš CV, pročitajte ga još jednom i sami sebi postavite sledeća pitanja:

-Prvi utisak

  • Jesam li to ja?
  • Da li CV izgleda originalno?
  • Da li je privlačan za čitanje, sa jasno razdvojenim delovima i dovoljnim razmacima?
  • Da li dizajn izgleda profesionalno?
  • Da li su kvalifikacije navedene tako da čitalac može odmah da zaključi da li kandidat zadovoljava uslove?
  • Da li je dužina i sveukupan izgled odgovarajući, uzimajući u obzir stepen razvoja karijere i cilj?

-Izgled

  • Da li pruža vizuelno prijatan i uredan izgled?
  • Da li postoje elementi dizajna kao što su tačke, podebljana slova i crte koje vode čitaoca kroz dokument i ističu važan sadržaj?
  • Da li postoji ravnoteža između teksta i praznog prostora?
  • Da li su margine poravnate sa svih strana?
  • Da li su elementi dizajna kao što su razmaci i veličina slova korišćeni dosledno kroz ceo dokument?
  • Ukoliko je duži od stranice, da li druga stranica sadrži naslov?

-Delovi

  • Da li su svi delovi jasno označeni?
  • Da li su delovi poređani najboljim redosledom da istaknu najjače adute kandidata?
  • Da li je obrazovanje i radno iskustvo navedeno obrnutim hronološkim redosledom (poslednji posao kao prvi)?

-Dostignuća

  • Da li su naglašena dostignuća?
  • Da li su dostignuća razdvojena od odgovornosti?

-Relevantnost

  • Da li sadržaj ide u prilog cilju konkursa?
  • Da li CV obiluje bogatim rečnikom i odgovarajućim izrazima?
  • Da li su priložene dodatne informacije, kao što su nagrade i istraživanja

-Pisani stil

  • Da li je izbegnuto u prvom licu jednine korišćenje ličnih zamenica kao što su ja, moj i ostale?
  • Da li je tok sadržaja logičan i lak za razumevanje?
  • Da li je CV savršen koliko god može da bude, bez gramatičkih i stilskih grešaka?
  • Izbegavajte reči: mrzim, ništa, problem, uvek i nikad.
  • Imajte na umu da ne postoji jedan jedini, najbolji stil pisanja radne biografije.
  • Morate pronaći svoj sopstveni način pisanja, ali najpre morate savladati osnovna pravila.

Korisne fraze za pisanje radne biografije

  • Iskusan u / stručnjak za;
  • Efektivan / efektivno;
  • Sposoban za samostalno analiziranje problema i osmišljavanje rešenja;
  • Izuzetno razvijene komunikacijske veštine i veštine rukovođenja timom;
  • Sposoban za analizu i interpretaciju podataka;
  • Dobar u rasuđivanju i donošenju suda;
  • Odlične analitičke sposobnosti;
  • Uspešno ostvarivanje dobrih međuljudskih odnosa / konstruktivne saradnje u timu;
  • Veoma dobra koncentracija i usredsređenost na detalje;
  • Samoinicijativno obavljanje poslova;
  • Dobar u komunikaciji;
  • Sposobnost da se organizuju i motivišu saradnici;
  • Dobar u planiranju;
  • Pažljiv i metodičan pristup;
  • Precizan i tačan rad pod pritiskom;
  • Dobar organizator sa posebnim smislom za detalje;
  • Dobar timski igrač / u timskom radu;
  • Strpljiv, tolerantan i odličan u komunikaciji;
  • U stanju da veoma pažljivo sasluša druge;
  • Uverljiv, ali i taktičan;
  • Fleksibilan pristup promenljivim situacijama;
  • Dobro upravljanje promenama;
  • Odlučnost i preduzimljivost u izvršenju projekta do uspešnog ostvarenja cilja;
  • Aktivan u donošenju odluka;
  • Odličan u organizaciji vremena;
  • Odlično poznavanje numeričkih operacija i rada na računaru;
  • Sposoban kako za individualni tako i za timski rad;
  • Odgovoran u poštovanju zadatih rokova;
  • Razvijeno vizuelno pamćenje.